Programarea Calculatoarelor: Introducere la laborator

UNIX și Linux

Laboratoarele la aceasta disciplina se desfășoara pe calculatoare rulând sistemul de operare Linux, aceasta cu mai multe obiective: Linux este o versiune a sistemului de operare UNIX dezvoltat inițial în anii '70 la Bell Labs concomitent cu limbajul C, folosit pentru cea mai mare parte a implementării. Sistemul de operare Linux e un efort comun al multor programatori, dezvoltat sub licența GNU, conform căreia codul său sursă este distribuit și disponibil public în mod gratuit.

Mediul de lucru

Stațiile de lucru sunt configurate cu ecranul de login fie în mod text, fie în mod grafic. După introducerea numelui de utilizator și a parolei, în cazul unui sistemul configurat în mod text se va introduce de la tastatură comanda startx care va porni mediul de lucru grafic (X Window System). Un sistem configurat grafic va intra după autentificarea utilizatorului automat în acest mod.

Lansarea unui terminal

Calculatoarele din laborator rulează diverse versiuni de Linux și mediul de lucru grafic poate arăta diferit. În toate cazurile, ca prim pas e util să pornim un terminal cu interpretorul de comenzi. Aceasta se poate face fie prin (dublu) clic pe o imagine cu aspect de ecran de calculator, dacă apare printre simbolurile programelor frecvent folosite, fie prin apăsarea butonului din dreapta de la mouse (pe o porțiune liberă de ecran), și selectarea din meniul apărut a rubricii New Terminal sau XTerm (numele programului).

Lansarea unui browser

Pentru vizualizarea paginilor cu lucrările de laborator se lansează un browser, fie prin clic pe simbolul acestuia sau din meniu, fie din terminal, introducând numele browser-ului ca și comandă. Majoritatea sistemelor au instalate mozilla, dar unele au doar un browser în mod text, numit lynx. Pentru vizualizarea unei pagini locale, se introduce numele fișierului în locul adresei de web, iar pentru lynx se dă ca parametru pe linia de comandă. Exemplu:
lynx /home/pclab/www/lab1.html

Comenzi Unix

UNIX are un sistem de fișiere arborescent. Spre deosebire de sistemul de fișiere DOS/Windows, separatorul între componentele numelui de fișier (cataloage și numele propriu-zis) este caracterul / (slash) și nu \ (backslash). De asemenea, numele de fișiere nu conțin un identificator al discului fizic (A:, C:, etc.), ci întreaga ierarhie de fișiere pornește de la o rădăcină unică, notată /. În continuare, numele comenzilor sunt scrise cu caractere tip mașină de scris, argumentele lor sunt scrise cursiv, iar textul între [ ] denotă un argument opțional. Câteva comenzi de bază sunt: Pentru o navigare și manipulare mai facilă a fișierelor se poate folosi programul Midnight Commander (mc), similar lui Norton Commander/Total Commander din mediul DOS/Windows.

Compilatorul gcc

Compilatorul gcc (GNU Compiler Collection) este unul din cele mai performante compilatoare pentru limbajul C, și e realizat în același model de distribuție gratuită a sursei ca și celelalte componente ale sistemului GNU/Linux.
Fișierele sursă au în mod convențional extensia .c. Obișnuit, pentru a compila programul nume.c, se execută comanda
gcc -o nume nume.c
Argumentul nume al opțiunii -o indică numele dat executabilului (de obicei, același nume de bază ca și pentru sursă). Dacă nu se folosește opțiunea -o nume, executabilul e denumit implicit a.out. [În UNIX, fișierele executabile nu sunt identificate prin extensie (cum ar fi .exe), ci printr-un atribut (permisiune de execuție) care în acest caz e setat automat de compilator].
Pentru a compila programe cu funcții matematice standard e nevoie de biblioteca libm. În acest caz, se folosește opțiunea -l urmată, fără spațiu, de numele bibliotecii (fără prefixul lib folosit convențional pentru toate bibliotecile). De exemplu:
gcc -lm -o prog prog.c
La compilare, e utila generarea cat mai multor avertismente. Aceasta se specifica cu optiunea -Wall (warnings: all).
Opțiunile la compilare pot fi introduse în orice ordine. E important de înțeles că -o nume e o singură opțiune, chiar dacă e formată din două cuvinte separate prin spații. E incorectă intercalarea altor opțiuni între -o și nume. De exemplu, în comanda
gcc -o -Wall nume nume.c se interpretează -Wall ca nume dorit al fișierului de ieșire.
Alte opțiuni pentru gcc vor fi discutate ulterior.

Editorul Emacs

Emacs este un editor puternic și flexibil care folosește în același timp și ca mediu integrat de dezvoltare de programe și oferă multe alte facilități (e-mail, browser web, etc). Emacs poate fi ușor adaptat preferințelor fiecărui utilizator și interfațat cu alte programe scriind funcții (extensii) în LISP. Frecvent folosită este versiunea xemacs, realizată special pentru mediul X Windows. Emacs este un program complex, de dimensiuni mari. Pentru nevoile uzuale de programare se pot folosi cu succes editoare similare mai simple, cum ar fi jed sau xjed.

Comenzi Emacs

Emacs are o mare varietate de comenzi care pot fi adaptate preferințelor utilizatorului. Pentru o introducere (în limba română) a celor mai utilizate, apelați din meniu Help -> Tutorials -> Romanian. O listă concisă cu comenzile cele mai simple găsiți de exemplu aici. Majoritatea comenzilor Emacs la nivel de caracter, cuvânt și linie au fost încorporate în interpretoarele de comenzi UNIX, fiind utile pentru editarea facilă și rapidă a liniei de comandă. În documentația comenzilor, apăsarea tastei control e reprezentată convențional prin prefixul C-. De exemplu, C-g înseamnă control g. Similar, prefixul M- reprezintă modificatorul meta (obținut prin apăsarea tastelor Alt sau Escape. Pentru editarea programelor C, e util să activăm opțiunea Options -> Syntax Highlighting care va colora diferit diversele elemente de limbaj, ușurând înțelegerea și detectarea erorilor.

Interfața cu gcc

Emacs oferă un mod specializat pentru compilarea programelor, permițând astfel editarea, compilarea și corectarea erorilor din același mediu. Pentru aceasta se apelează în editor comanda M-x compile (din meniu: Tools -> Compile). Pe sistemele din laborator, această comanda e personalizată (prin intermediul fișierului de configurare .emacs să efectueze compilarea cu gcc, dând toate avertismentele (-Wall) și producând un executabil cu același nume ca si sursa, dar fără extensia .c. Comanda de compilare poate fi dată si prin combinația de taste C-x c (control-x urmat de c). Linia de comandă sugerată pentru compilare poate fi editată după dorință, și se confirmă cu Enter. La orice recompilare ulterioară, se va folosi automat linia anterioară. (Dacă doriți să modificați linia de comandă folosită, re-vizitați fișierul sursă cu comanda C-x v. Rezultatele compilării sunt prezentate într-o fereastră separată. Prin poziționare pe un mesaj de eroare, și apăsarea tastei Enter, cursorul se mută în fereastra de cod la poziția corespunzătoare erorii. Se pot defini și alte personalizări utile. De exemplu, adăugați tot în fișierul ~/.emacs linia următoare:
(global-set-key [(f1)] (lambda () (interactive) (manual-entry (current-word))))

Aceasta stabilește ca efect al tastei F1 afișarea paginii de manual pentru cuvântul aflat în dreptul cursorului (sau în apropierea lui), lucru util la vizualizarea documentației pentru funcțiile standard în C.

Erori de compilare

Pentru început, scrieți si compilați următorul program simplu, care afișează faloarea lui pi calculată cu ajutorul funcției arcsinus, prezentă cu numele asin în biblioteca standard de funcții matematice.
#include <math.h>
#include <stdio.h>

int main(void)
{
  printf("Valoarea lui pi este: ");
  printf("%f", 2 * asin(1));
  return 0;
}
E important să urmărim cu atenție și să înțelegem eventualele mesaje de apărute la compilare, pentru a putea corecta erorile semnalate. Câteva exemple de erori care pot apărea la transcrierea greșită a acestui program:

error: studio.h: No such file or directory
Compilatorul nu a găsit fișierul indicat, deoarece a fost scris cu nume eronat: nu este studio.h, ci stdio.h, de la Standard Input/Output.

error: syntax error before 'return'
Acest mesaj va apare dacă uităm să terminăm linia anterioară cu punct-virgulă. E important de reținut că adesea cauza reală a erorii poate să se afle de fapt puțin înainte de locul în care o detectează compilatorul. Acesta indică locul presupusei erori prin numele de fișier urmat de numărul liniei sursă, de exemplu: /home/student/pi.c:8:error: ...

error: syntax error at end of input
Această eroare va fi semnalată dacă se uită acoloada închisă } și deci fișierul se termină în mod neașteptat.


Marius Minea
Last modified: Wed Oct 8 11:54:25 EEST 2003